Varsha Ritu to indyjska pora monsunowa, trwająca zazwyczaj od lipca do września. Jest to czas intensywnych opadów deszczu, wzrostu wilgotności oraz niestabilności energetycznej organizmu. W tradycyjnej Ajurwedzie, Varsha Ritu ma ogromne znaczenie – nie tylko dla przyrody, ale i dla ciała, umysłu oraz codziennej rutyny zdrowotnej. To czas, w którym zaburzenia doszy Vata i Pitta są najbardziej widoczne i wymagają szczególnej troski. Dosza Vata odpowiada za ruch, powietrze i eter, a osoby z dominującą Vatą często mają określony typ skóry — delikatny, wrażliwy i skłonny do przesuszeń. Dosza Pitta symbolizuje ogień i wodę, a jej główną funkcją w organizmie jest przemiana — zarówno metaboliczna, jak i emocjonalna. Skóra osób z dominującą Pittą odzwierciedla te cechy: jest wrażliwa, ciepła, skłonna do reakcji zapalnych. W Polsce lato to zwiększony okres wilgotności, szczególnie po burzach i opadach deszczu. Wysokie temperatury w połączeniu z parującą wodą z gleby i roślinności powodują uczucie „duszenia się” – typowy efekt wysokiej wilgotności. Wilgotność względna często przekracza 80–90% w nocy i rano. Rejony o podwyższonej wilgotności przez cały rok to doliny rzeczne (np. dolina Wisły, Biebrzy), pojezierza i rejony nadmorskie (Pomorze, Mazury) oraz tereny leśne i górskie (Bieszczady, Sudety – szczególnie wiosną i jesienią). Wysoka wilgotność to nie tylko liczby, ale też to, jak ją odczuwamy – jeśli temperatura przekracza 25°C i wilgotność jest powyżej 60–70%, czujemy duszność, skóra się lepi, a pot nie odparowuje prawidłowo. Charakterystyka Varsha Ritu W porze charakteryzującej się wysoką wilgotnością, częstymi deszczami, pochmurnym niebem i zmienną temperaturą, przyroda tętni życiem — zieleń jest bujna, a ziemia przygotowuje się na czas siewów i odrodzenia. Z perspektywy Ajurwedy to okres wzmożonego gromadzenia się ama, czyli toksyn powstających z niestrawionych resztek, co wynika z osłabienia Agni – ognia trawiennego. Pogoda sprzyja też nieregularności doszy Vata, co może prowadzić do zmiennych nastrojów, problemów trawiennych i poczucia braku stabilności zarówno w ciele, jak i umyśle. W Ajurwedzie uważa się, że podczas Varsha Ritu organizm jest bardziej podatny na choroby – układ trawienny słabnie, a nadmiar wilgoci sprzyja namnażaniu się bakterii i pasożytów. Dlatego sezon ten wymaga szczególnego reżimu żywieniowego i pielęgnacyjnego. Jakie dosze są zaburzone w porze deszczowej? Vata dosza W okresie deszczowym Vata dosza staje się szczególnie podatna na zaburzenia. Przyczyniają się do tego takie czynniki jak nieregularna pogoda, nagłe zmiany temperatury, chłód i wilgoć. Vata, która naturalnie jest lekka, sucha i ruchliwa, zostaje zachwiana przez nadmiar wilgoci i chłodu — co może prowadzić do objawów takich jak wzdęcia, niestrawność, bóle stawów, bezsenność, niepokój czy trudności z koncentracją. To czas, gdy organizm potrzebuje więcej ciepła, stabilności i regularności. Pitta dosza Choć na początku pory deszczowej Pitta zwykle pozostaje w równowadze, w późniejszej fazie monsunów – gdy wzrasta temperatura i wilgotność – może dojść do jej nadmiaru. Pitta, której natura jest gorąca i ostra, reaguje szczególnie silnie na upalno-wilgotne warunki, co może objawiać się jako podrażnienia skóry, trądzik, refluks, uczucie złości lub frustracji, a także osłabienie ognia trawiennego (Agni). Dlatego w tej fazie warto zadbać o ochładzającą dietę i unikać nadmiaru ciepła – zarówno w jedzeniu, jak i emocjach. Zalecenia ajurwedyjskie na czas Varsha Ritu W porze deszczowej — czyli Varsha Ritu — Ajurweda zwraca szczególną uwagę na ochronę organizmu przed skutkami wilgoci, osłabieniem ognia trawiennego (Agni), gromadzeniem się ama (toksyn) oraz zaburzeniem dosz, szczególnie Vata i Pitta. To czas, kiedy organizm potrzebuje ciepła, lekkości i stabilności. Dieta W czasie Varsha Ritu kluczowe jest wspieranie trawienia i unikanie pokarmów, które mogą nasilać gromadzenie się ama (niestrawionych resztek i toksyn). Trudności z trawieniem, wzdęcia czy uczucie ciężkości to częste problemy tej pory roku. Unikaj: Zbyt dużej ilości surowych warzyw – są ciężkostrawne i mogą pogarszać stan Agni. Mocno zimnych posiłków i napojów, w tym lodów i chłodzonych napojów – osłabiają trawienie. Ciężkich, tłustych dań – takich jak smażone potrawy czy mięsa w ciężkich sosach. Wybieraj: Ciepłe, gotowane i lekkostrawne dania – warzywne zupy, dania z ryżu. Gotowane warzywa – szczególnie dynia, marchew, cukinia, kabaczek. Wspierające przyprawy i zioła: Imbir – świeży lub suszony, rozgrzewa i stymuluje Agni. Kurkuma – działa przeciwzapalnie i oczyszczająco. Czarny pieprz – poprawia metabolizm. Kmin rzymski – łagodzi dolegliwości trawienne, działa tonizująco. Rutyna i styl życia W porze deszczowej zaleca się uprościć dzień, unikać nadmiernej aktywności fizycznej oraz zadbać o codzienną rutynę, która pomaga ustabilizować nieregularną i pobudzoną Vatę. Masaż olejowy (Abhyanga): Codzienne olejowanie ciała ciepłym olejem, najlepiej sezamowym, działa uziemiająco, nawilżająco i wyciszająco na układ nerwowy. Pomaga też w ochronie skóry przed suchością i pękaniem. Sucha kąpiel (ubtan): Zamiast żeli do mycia warto raz na kilka dni zastosować sypką mieszankę z mąki z ciecierzycy, kurkumy i mleka roślinnego lub wody. Taka „kąpiel” oczyszcza skórę, usuwa nadmiar sebum i wilgoci, a także poprawia mikrokrążenie. Higiena i ochrona: Pij tylko przegotowaną wodę – minimalizuje ryzyko zakażeń jelitowych. Unikaj jedzenia ulicznego – zwłaszcza w wilgotnym klimacie może być źródłem pasożytów i bakterii. Zadbaj o profilaktykę pasożytniczą, np. pijąc wodę z dodatkiem kurkumy, jedząc goździki, czosnek czy neem. Ubrania i makijaż: Noś bawełniane, przewiewne tkaniny, które pozwalają skórze oddychać. Unikaj syntetyków i zbyt obcisłych ubrań – mogą zatrzymywać wilgoć i sprzyjać grzybicom skórnym, wysypkom i otarciom. Unikaj nadmiaru makijażu – postaw na naturalny, oddychający look. Po kąpieli dokładnie osusz skórę (szczególnie w fałdach) i stosuj talk lub pudry ajurwedyjskie (np. z drzewa sandałowego), jeśli masz skłonność do potówek. Regularność, ciepło i lekkość to trzy filary, które pomogą przejść przez Varsha Ritu w dobrym zdrowiu – zarówno fizycznym, jak i emocjonalnym. Jeśli chcesz, mogę przygotować też ajurwedyjski jadłospis lub rytuał pielęgnacyjny na ten czas. Pielęgnacja ciała i skóry w Varsha Ritu W ajurwedyjskiej porze Varsha Ritu — kiedy powietrze jest wilgotne, a skóra narażona na kontakt z wodą, błotem i zmianami temperatury — pielęgnacja musi być szczególnie uważna i dostosowana do reaktywności skóry. Skóra w tym czasie staje się bardziej podatna na infekcje grzybicze, wysypki, świąd czy stany zapalne, dlatego kluczowe są łagodzące, oczyszczające i lekkie produkty. Problemy skórne w tym okresie: grzybice i infekcje skóry (zwłaszcza w zgięciach, między palcami, pod biustem) wysypki, zaczerwienienia, krostki uczucie wilgoci i lepkości skóry osłabiona bariera hydrolipidowa – skóra staje się reaktywna i wrażliwa Codzienna pielęgnacja twarzy i ciała – zalecenia ajurwedyjskie 1.Tonizacja skóry Toniki odgrywają sporą rolę w łagodzeniu stanów zapalnych, regulacji pH i ochronie przed nadmierną wilgocią. sięgnij po Tonik Róża od Orientana – działa kojąco, przeciwzapalnie i antybakteryjnie, a przy tym delikatnie odświeża skórę bez przesuszenia. Idealny dla skóry wrażliwej i reaktywnej. 2. Ziołowe kąpiele oczyszczające W czasie pory deszczowej kąpiele z dodatkiem ziół antyseptycznych są wyjątkowo pomocne w profilaktyce infekcji skórnych. Polecane dodatki do kąpieli: Olejek Neem – silne właściwości antygrzybicze i oczyszczające Kurkuma – działa przeciwzapalnie i detoksykująco Drzewo sandałowe – łagodzi swędzenie, chłodzi i poprawia koloryt skóry Można przygotować napar z tych ziół, odcedzić i dodać do wody w wannie lub użyć jako ostatniego płukania po kąpieli. 3. Odpowiedni dobór kosmetyków nawilżających Wilgoć w powietrzu nie oznacza, że skóra nie potrzebuje nawilżenia — wręcz przeciwnie. Jednak ciężkie, tłuste kremy mogą zatykać pory i pogarszać stany zapalne. W Varsha Ritu warto postawić na lekkie formuły o działaniu regulującym i łagodzącym. Polecane produkty od Orientana: Krem regulujący sebum Tremella – idealny dla skóry mieszanej i tłustej w wilgotnym klimacie; zawiera tremellę (roślinny kwas hialuronowy), który silnie nawilża bez obciążania, a jednocześnie wspomaga równowagę mikrobiomu skóry. Serum-ampułki Orientana – lekkie, szybko wchłaniające się formuły z aktywnymi składnikami jak ashwagandha, witamina C, peptydy, trehaloza – dobrane według potrzeb skóry (np. anti-aging, rozjaśnienie, regeneracja). Kremy z witaminą C z serii Hello Papaya – naturalne, energetyzujące i złuszczające kremy na bazie papai i stabilnej formy witaminy C, które wspomagają regenerację, wyrównują koloryt i chronią przed stresem oksydacyjnym. W Varsha Ritu pielęgnacja powinna być przede wszystkim profilaktyczna, oczyszczająca i kojąca. To czas, gdy warto pozwolić skórze oddychać, nie przeciążać jej kosmetykami, ale też nie pozostawiać bez ochrony. Co się dzieje z naszą skórą w Varsha Ritu? W okresach wysokiej wilgotności i podwyższonej temperatury, takich jak pora deszczowa czy upalne lato, organizm ma trudności z utrzymaniem równowagi wodno-lipidowej skóry. Zewnętrzne warunki zakłócają naturalne mechanizmy regulacji, co prowadzi do wielu problemów skórnych. Skóra staje się wtedy bardziej reaktywna – szybciej reaguje na bodźce zewnętrzne, a jej funkcje ochronne ulegają osłabieniu. Pojawia się nadmierne przetłuszczanie, ale jednocześnie może występować odwodnienie. To pozornie sprzeczne zjawisko sprawia, że skóra wygląda na błyszczącą, a jednocześnie może być ściągnięta, szorstka i podrażniona. W takich warunkach znacznie wzrasta podatność na zmiany zapalne, szczególnie: wypryski i zaskórniki, zapalenia okołomieszkowe (np. na udach, pośladkach czy ramionach), trądzik potowy – pojawiający się głównie na plecach i dekolcie, oraz przebarwienia pozapalne, które pozostają po stanie zapalnym i pogłębiają się pod wpływem słońca. Dlatego pielęgnacja skóry w takim czasie powinna być lekkostrawna, równoważąca i kojąca – tak, by jednocześnie oczyszczać, nawilżać i łagodzić stany zapalne, nie obciążając przy tym delikatnej bariery hydrolipidowej. Jak pielęgnować skórę zgodnie z ajurwedą i porą Varsha Ritu? 1. Oczyszczaj delikatnie, ale skutecznie W sezonie wilgoci nie warto sięgać po silne detergenty – mogą naruszyć barierę hydrolipidową i pogorszyć problem. Rekomendacja:Orientana Pianka do Mycia Twarzy Złota Pomarańcza – oczyszcza, działa antybakteryjnie, łagodzi i koi. 2. Wzmocnij ochronę skóry przed stanami zapalnymi Czas burz i upałów to test dla skóry problematycznej – Pitta dosza przegrzewa skórę, co objawia się podrażnieniami, czerwienią i stanami zapalnymi. Rekomendacja:Serum-ampułka Antyoksydacja Ashwagandha Cica Niacynamid – działa przeciwzapalnie, wzmacnia naczynka, reguluje sebum i chroni przed stresem oksydacyjnym. 3. Unikaj tłustych, ciężkich kremów Zamiast gęstych konsystencji, sięgaj po lekkie żele, esencje i wodne serum – skóra będzie oddychać, nie ulegnie przetłuszczeniu, ale zostanie nawodniona. Rekomendacja:Orientana Krem Tremella – naturalna alternatywa dla kwasu hialuronowego, lekka formuła, nie zapycha. 4. Tonizuj i odświeżaj Zmienna aura może zwiększyć reaktywność skóry – warto wspierać ją codziennie tonikiem lub naturalną mgiełką. Rekomendacja:Mgiełka do twarzy i włosów Sakura Japońska – koi, odświeża, nawilża Znaczenie duchowe i emocjonalne Varsha Ritu Varsha Ritu to w Ajurwedzie nie tylko pora roku w sensie fizycznym, ale także czas wewnętrznego oczyszczenia, zatrzymania i refleksji. Deszcze zmywają kurz z liści i ziemi, ale symbolicznie zmywają też nagromadzone emocje, napięcia i wszystko to, co nie służy naszej równowadze. Woda — żywioł dominujący w tym okresie — niesie ze sobą zarówno ukojenie, jak i konfrontację z tym, co trudne. Spowolnienie i zatrzymanie W naturalnym cyklu życia to moment, gdy świat zwalnia, a my – zgodnie z rytmem przyrody – mamy okazję zrobić to samo. Ciągła aktywność, intensywne bodźce i nadmiar planów sprzyjają zaburzeniom Vata, dlatego w Varsha Ritu Ajurweda zaleca ograniczenie nadmiaru działań, podróży, ekranów i pośpiechu. To dobry czas, aby świadomie oddać się rutynie, uprościć dzień i zadbać o wewnętrzną równowagę. Symbolika wody – oczyszczenie i emocje Woda w Ajurwedzie symbolizuje oczyszczanie, odżywienie, miękkość, ale też emocjonalną głębię. W porze deszczowej mogą uaktywniać się ukryte emocje, często długo tłumione – lęk, smutek, poczucie zagubienia. To naturalne i potrzebne. Varsha Ritu zachęca, by nie odpychać tych stanów, lecz je zauważyć, poczuć i dać im przestrzeń do transformacji. Jak ziemia nasiąka wodą, tak i my możemy „nasiąkać” łagodnością wobec samych siebie. Czas introspekcji i medytacji Ajurweda podkreśla, że pora deszczowa to idealny moment na praktyki duchowe – szczególnie te, które prowadzą do skierowania uwagi do wewnątrz. Medytacja, pranajama (ćwiczenia oddechowe), modlitwa, pisanie dziennika czy kontemplacja w ciszy pomagają wzmocnić Agni umysłu – zdolność rozróżniania i klarowności. W ten sposób oczyszczamy nie tylko ciało z toksyn, ale także umysł z chaosu i rozproszenia. Wewnętrzny dialog i równowaga To czas, by zadać sobie pytania:– Co mnie naprawdę odżywia?– Czego potrzebuję mniej, a czego więcej?– Jak mogę przywrócić harmonię między ciałem, emocjami i duchem? Zamiast szukać bodźców na zewnątrz, Varsha Ritu zachęca, by zajrzeć w głąb siebie — z łagodnością, akceptacją i gotowością na zmiany. Wewnętrzne porządki, podobnie jak te w przyrodzie, prowadzą do odrodzenia. Pamiętaj, że Varsha Ritu to pora, która przynosi deszcz, urodzaj, ale i wyzwania zdrowotne. W ajurwedyjskim podejściu kluczowe jest dostosowanie codziennych nawyków – od diety, przez pielęgnację, po tryb życia – do zmieniających się warunków natury. Właściwe zbalansowanie dosz w tym czasie może zapobiec wielu chorobom i zapewnić dobre samopoczucie aż do końca sezonu. W Ajurwedzie wszystko jest cyklem – również pielęgnacja skóry powinna zmieniać się wraz z porą roku. Varsha Ritu to czas oczyszczania, ochrony i wzmacniania – zarówno wewnętrznie, jak i zewnętrznie. Naturalne kosmetyki bazujące na roślinach Azji, jak w Orientana, wspierają skórę w odzyskaniu równowagi i piękna – nawet wtedy, gdy deszcz za oknem nie daje o sobie zapomnieć.