Black Friday to konkretny dzień, który przypada na czwarty piątek listopada. W 2023 roku jest to 24 listopada. W Black Friday pojawiają się w sklepach wyjątkowo atrakcyjne oferty i duże przeceny. Oprócz Black Friday niezwykle popularny jest także Black Week – to okres zazwyczaj obejmujący kilka dni poprzedzających Black Friday, w czasie którego ceny niektórych produktów są znacznie obniżone. Natomiast 27 listopada wypada Cyber Monday – jeden dzień promocji tylko w sklepach internetowych, czyli tzw. e-commerce. Z roku na rok różniące te się zacierają i w zasadzie druga połowa listopada to szał ciągłych rabatów i promocji.
Black promocje przybyły do nas z rynku amerykańskiego. W ostatnim czasie sprzedaże pod hasłem „Black” słabną w Stanach Zjednoczonych, natomiast stały się nową tradycją rynku europejskiego. Największych promocji spodziewamy się na rynku elektroniki, odzieży i kosmetyków.
Zarówno Black Friday jak i Black Week to czas, kiedy kupujemy produkty w bardzo atrakcyjnych cenach. Wszyscy ulegamy atmosferze wzmożonych zakupów. Jest to okres przedświąteczny i wiele osób kupuje w tym czasie prezenty, ale także szuka okazji kupienia taniej. Część z nas ulega większemu szaleństwu i często dokonuje zakupów kompulsywnie, biorąc wszystko co się nam podoba. Jak tego uniknąć?
Poniżej proste i sprawdzone przez nas wskazówki jak kupować rozsądnie w Black Friday czy Black Week.
1.Kilka dni przed Black Friday zrób listę zakupów
Przed rozpoczęciem zakupów zastanów się nad tym, czego naprawdę potrzebujesz. Utwórz listę produktów i usług, którymi jesteś zainteresowany, aby uniknąć impulsywnych zakupów.
2. Śledź promocje: Monitoruj strony internetowe sklepów i platformy zakupowe, aby dowiedzieć się o dostępnych promocjach. Możesz również zapisywać się do newsletterów lub śledzić profile społecznościowe sklepów, aby być na bieżąco.
3. Planuj zakupy on-line. Utwórz swoje konto w sklepie i wrzuć do koszyka wybrane produkty aby szybko wykonać zakup gdy ich cena spadnie.
4.Porównuj ceny: Nie wszystkie oferty w Black Week są naprawdę opłacalne. Rób to między różnymi sklepami i upewnij się, że otrzymujesz najlepszą ofertę.
5. Planuj budżet: Określ limit, ile możesz wydać w trakcie Black Week, i trzymaj się go. To pomoże ci uniknąć nadmiernych wydatków.
6. Zwracaj uwagę na warunki zwrotu: Przy zakupach online lub w sklepach warto sprawdzić, jakie są zasady dotyczące zwrotu produktów, w przypadku gdybyś zmieniła zdanie.
7. Bądź czujny na marketing: Black Week to okres wzmożonych działań marketingowych, więc nie daj się ponieść emocjom. Upewnij się, że dokładnie czytasz opisy produktów i warunki ofert.
8. Bądź czujny na oszustów: o okresie wzmożonych zakupów wiedzą także cyberprzestępcy, którzy coraz częściej wykorzystują wzmożony ruch nie tylko do ataków na e-sklepy, ale także kupujących. Rób zakupy tylko w znanych ci sklepach, nie otwieraj podejrzanych linków. Przed zakupem on-line zwróć uwagę na to, czy jesteś na prawdziwej stronie danego e-sklepu.
Jak nie dać się oszukać w Black Friday, Black Week czy Cyber Monday?
Dni dużych promocji bardzo często wykorzystują osoby nieuczciwe. Warto sprawdzać ceny, gdyż niektóre sklepy podnoszą ceny przed Black Friday aby następnie je obniżyć. W zasadzie miała nas przed tym chronić Unijna dyrektywa zwana Omnibus i obowiązująca od 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie z tą dyrektywą każdy sklep, czy to tradycyjny czy internetowy powinien podawać przy produkcie wcześniejszą najniższą cenę, która obowiązywała w określonym okresie przed wprowadzeniem obniżki. Nie wszystkie sklepy się do tego stosują i istnieje nadal możliwość manipulacji ceną.
Jeśli w sklepie stacjonarnym wybierzemy produkt o określonym rabacie na metce lub na półce, a cena przy kasie okaże się wyższa to mamy prawo kupić towar w korzystniejszej cenie. Takie sytuacje zdarzają się dość często w okresie wzmocnionych rabatów.
Co zrobić gdy w Black Week wydamy za dużo?
Każdy produkt kupiony przez internet można zwrócić w czasie 14 dni bez podawania przyczyny. Wyjątkiem są produkty, których opakowanie zostało naruszone, produkty spersonalizowane, czy produkty o krótkim terminie ważności. Wystarczy skontaktować się ze sklepem. Zwykle otrzymuje się specjalny formularz, który należy wypełnić i przesłać mailowo do sklepu. Sklep ma obowiązek zwrócić pieniądze łącznie z kosztem wysyłki.
Trochę gorzej z punktu widzenia klienta wygląda to w sprzedaży stacjonarnej. Tutaj nie zawsze możemy towar kupiony na przecenie zwrócić bez podania przyczyny i nie ma takiego prawa, które to reguluje. Przyjęcie takiego zwrotu zwykle zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Trzeba pamiętać by upewnić się przed zakupem, czy dopuszczone są zwroty towaru i jakie zasady obowiązują. Oczywiście zawsze mamy możliwość reklamowania produktu ale tu musimy uzasadnić naszą reklamację.
Black Week, Black Friday czy Cyber Monday mogą być doskonałą okazją, aby zdobyć produkty, które zwykle są dla nas za drogie lub poza naszym zasięgiem. Jednak ważne jest, aby być konsumentem odpowiedzialnym i dokładnie przemyśleć swoje zakupy, by uniknąć nadmiernych wydatków.
Black Friday to konkretny dzień, który przypada na czwarty piątek listopada. W 2023 roku jest to 24 listopada. W Black Friday pojawiają się w sklepach wyjątkowo atrakcyjne oferty i duże przeceny. Oprócz Black Friday niezwykle popularny jest także Black Week – to okres zazwyczaj obejmujący kilka dni poprzedzających Black Friday, w czasie którego ceny niektórych produktów są znacznie obniżone. Natomiast 27 listopada wypada Cyber Monday – jeden dzień promocji tylko w sklepach internetowych, czyli tzw. e-commerce. Z roku na rok różniące te się zacierają i w zasadzie druga połowa listopada to szał ciągłych rabatów i promocji.
Black promocje przybyły do nas z rynku amerykańskiego. W ostatnim czasie sprzedaże pod hasłem „Black” słabną w Stanach Zjednoczonych, natomiast stały się nową tradycją rynku europejskiego. Największych promocji spodziewamy się na rynku elektroniki, odzieży i kosmetyków.
Zarówno Black Friday jak i Black Week to czas, kiedy kupujemy produkty w bardzo atrakcyjnych cenach. Wszyscy ulegamy atmosferze wzmożonych zakupów. Jest to okres przedświąteczny i wiele osób kupuje w tym czasie prezenty, ale także szuka okazji kupienia taniej. Część z nas ulega większemu szaleństwu i często dokonuje zakupów kompulsywnie, biorąc wszystko co się nam podoba. Jak tego uniknąć?
Poniżej proste i sprawdzone przez nas wskazówki jak kupować rozsądnie w Black Friday czy Black Week.
1.Kilka dni przed Black Friday zrób listę zakupów
Przed rozpoczęciem zakupów zastanów się nad tym, czego naprawdę potrzebujesz. Utwórz listę produktów i usług, którymi jesteś zainteresowany, aby uniknąć impulsywnych zakupów.
2. Śledź promocje: Monitoruj strony internetowe sklepów i platformy zakupowe, aby dowiedzieć się o dostępnych promocjach. Możesz również zapisywać się do newsletterów lub śledzić profile społecznościowe sklepów, aby być na bieżąco.
3. Planuj zakupy on-line. Utwórz swoje konto w sklepie i wrzuć do koszyka wybrane produkty aby szybko wykonać zakup gdy ich cena spadnie.
4.Porównuj ceny: Nie wszystkie oferty w Black Week są naprawdę opłacalne. Rób to między różnymi sklepami i upewnij się, że otrzymujesz najlepszą ofertę.
5. Planuj budżet: Określ limit, ile możesz wydać w trakcie Black Week, i trzymaj się go. To pomoże ci uniknąć nadmiernych wydatków.
6. Zwracaj uwagę na warunki zwrotu: Przy zakupach online lub w sklepach warto sprawdzić, jakie są zasady dotyczące zwrotu produktów, w przypadku gdybyś zmieniła zdanie.
7. Bądź czujny na marketing: Black Week to okres wzmożonych działań marketingowych, więc nie daj się ponieść emocjom. Upewnij się, że dokładnie czytasz opisy produktów i warunki ofert.
8. Bądź czujny na oszustów: o okresie wzmożonych zakupów wiedzą także cyberprzestępcy, którzy coraz częściej wykorzystują wzmożony ruch nie tylko do ataków na e-sklepy, ale także kupujących. Rób zakupy tylko w znanych ci sklepach, nie otwieraj podejrzanych linków. Przed zakupem on-line zwróć uwagę na to, czy jesteś na prawdziwej stronie danego e-sklepu.
Jak nie dać się oszukać w Black Friday, Black Week czy Cyber Monday?
Dni dużych promocji bardzo często wykorzystują osoby nieuczciwe. Warto sprawdzać ceny, gdyż niektóre sklepy podnoszą ceny przed Black Friday aby następnie je obniżyć. W zasadzie miała nas przed tym chronić Unijna dyrektywa zwana Omnibus i obowiązująca od 1 stycznia 2023 roku. Zgodnie z tą dyrektywą każdy sklep, czy to tradycyjny czy internetowy powinien podawać przy produkcie wcześniejszą najniższą cenę, która obowiązywała w określonym okresie przed wprowadzeniem obniżki. Nie wszystkie sklepy się do tego stosują i istnieje nadal możliwość manipulacji ceną.
Jeśli w sklepie stacjonarnym wybierzemy produkt o określonym rabacie na metce lub na półce, a cena przy kasie okaże się wyższa to mamy prawo kupić towar w korzystniejszej cenie. Takie sytuacje zdarzają się dość często w okresie wzmocnionych rabatów.
Co zrobić gdy w Black Week wydamy za dużo?
Każdy produkt kupiony przez internet można zwrócić w czasie 14 dni bez podawania przyczyny. Wyjątkiem są produkty, których opakowanie zostało naruszone, produkty spersonalizowane, czy produkty o krótkim terminie ważności. Wystarczy skontaktować się ze sklepem. Zwykle otrzymuje się specjalny formularz, który należy wypełnić i przesłać mailowo do sklepu. Sklep ma obowiązek zwrócić pieniądze łącznie z kosztem wysyłki.
Trochę gorzej z punktu widzenia klienta wygląda to w sprzedaży stacjonarnej. Tutaj nie zawsze możemy towar kupiony na przecenie zwrócić bez podania przyczyny i nie ma takiego prawa, które to reguluje. Przyjęcie takiego zwrotu zwykle zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Trzeba pamiętać by upewnić się przed zakupem, czy dopuszczone są zwroty towaru i jakie zasady obowiązują. Oczywiście zawsze mamy możliwość reklamowania produktu ale tu musimy uzasadnić naszą reklamację.
Black Week, Black Friday czy Cyber Monday mogą być doskonałą okazją, aby zdobyć produkty, które zwykle są dla nas za drogie lub poza naszym zasięgiem. Jednak ważne jest, aby być konsumentem odpowiedzialnym i dokładnie przemyśleć swoje zakupy, by uniknąć nadmiernych wydatków.